Wat te doen bij identiteitsfraude?
Identiteitsfraude komt steeds vaker voor. De impact op het slachtoffer kan enorm zijn. Er zijn mogelijkheden om diefstal en misbruik van persoonsgegevens te voorkomen. Een goede voorbereiding is essentieel. Lees hier wat dat inhoudt.
Wat is identiteitsfraude precies?
Bij identiteitsfraude steelt de dader de persoonsgegevens van een slachtoffer om er misbruik van te maken. De fraudeur zal op naam van het slachtoffer bijvoorbeeld contracten afsluiten, producten of diensten bestellen, of creditcards, bankrekeningen en abonnementen gebruiken.
Wat is de impact van identiteitsfraude?
In veel gevallen is bij identiteitsfraude sprake van een aaneenschakeling van strafbare feiten, zoals verduistering, oplichting, fraude en diefstal. De dader kan bijvoorbeeld een lening afsluiten, een uitkering aanvragen, of een (vlucht)auto huren. Benadeelden, zoals leveranciers die te krijgen hebben met onbetaalde rekeningen, kunnen zich tot het slachtoffer richten. Bovendien kunnen politie en justitie vermoeden dat het slachtoffer betrokken is bij criminele activiteiten. Het is vaak erg lastig om als slachtoffer aan te tonen dat de identiteit is gestolen.
Bij identiteitsfraude is vaak sprake van een aaneenschakeling van strafbare feiten.
Hoe is identiteitsfraude te voorkomen?
Om identiteitsfraude te voorkomen is het allereerst noodzakelijk om voorzichtig met persoonsgegevens om te gaan. Zorg voor bescherming van persoonsgegevens door bijvoorbeeld de volgende acties te ondernemen:
- Beveilig computers met onder meer virusscanners en sterke wachtwoorden.
- Reageer niet op verdachte e-mails, en klik niet op links in verdachte e-mails.
- Gebruik op internet, met name op sociale media, zo veel mogelijk fictieve namen en deel zo min mogelijk persoonlijke gegevens.
- Reageer niet op verdachte telefoontjes, zoals wanneer onbekenden - al dan niet namens een bank of helpdesk - om persoonlijke informatie vragen.
- Scherm bij pasbetalingen de pincode goed af en blokkeer bankpassen en creditcards direct als deze zijn verloren of gestolen.
- Geef nooit een legitimatiebewijs af aan onbekenden en verstuur geen kopieën via (niet-versleutelde) e-mail.
- Let op dat post niet kan worden onderschept.
Hoe is identiteitsfraude te herkennen?
Signalen die kunnen duiden op identiteitsfraude zijn bijvoorbeeld:
- Familie en vrienden ontvangen vanuit uw naam e-mails of berichten via sociale media die u nooit heeft verstuurd.
- Er staan opeens persoonlijke gegevens van u op websites, terwijl u daar geen toestemming voor heeft gegeven.
- Via uw bankrekening of creditcard zijn onbekende afschrijvingen en betalingen uitgevoerd.
- U ontvangt facturen voor producten of diensten die u volstrekt onbekend voorkomen.
- Uitkeringen of subsidies worden geweigerd omdat u deze al zou hebben, of u moet deze terugbetalen.
- De aanvraag van hypotheek of lening wordt geweigerd omdat u schulden zou hebben.
- U woont volgens de gemeentelijke basisadministratie plotseling op een ander adres.
- De virusscanner op uw computer ontdekt vreemde (software)bestanden.
- De deurwaarder staat opeens op de stoep, of advocaten berichten over schade aan anderen.
Meer weten?
Identiteitsfraude is een complex strafbaar feit dat een enorme impact kan hebben op het slachtoffer. FG Support adviseert over het voorkomen van identiteitsfraude en ondersteunt bij de afhandeling ervan. Neem gerust vrijblijvend contact op over de mogelijkheden.